יום הולדת ליוצרת מיוחדת במינה


31 בינואר 2017

מתוך הבלוג של ליאת שמרלינג – המורה בפיג'מה


לפני שנתיים זכיתי להכיר באופן אישי את אחת היוצרות הגדולות שיש לנו בישראל – לאה נאור. עוד בילדותי נהגתי להאזין ל"זרעים של מסטיק", לצפות בסדרה "קרוסלה" ולקרוא שירים קצרים וסיפורים שכתבה. ההערכה הגדולה שיש לי אליה, רק גדלה כשהפכתי להיות מחנכת והתחלתי לגלות עוד ועוד יצירות שכתבה – נדמה שיש לה שיר / סיפור לכל נושא, חג, אירוע ומצב.
כשפגשתי אותה בביתה לפני שנתיים, זכיתי לשמוע את סיפור חייה, לקבל הצצה לסיפורים שמאחורי השירים שכתבה ולהשתלשלות האירועים המרתקת שהובילה אותה להיות המתרגמת של ספרי ד"ר סוס לעברית. מאז, כל שנה אני מציינת בכיתתי את יום הולדתה שחל ב-22 לינואר ויחד עם תלמידיי, אנו יוצאים למסע בעקבות היצירות שכתבה, שעיצבו את חייהם של ילדים רבים.
בשבועות האחרונים הילדים הביאו לכיתה ספרים שכתבה ותרגמה, היו כאלה שהגדילו לעשות והלכו במיוחד לספרייה העירונית על מנת להביא ספרים "נדירים" שטרם הגיעו לכיתה. מיום ליום הלכה וגדלה "ספריית לאה נאור" ואיתה ההתלהבות של הילדים וההתרגשות לנסות ולקרוא עוד סיפור, לערוך השוואה בין הוצאות ישנות ומחודשות ולמצוא קשר בין הספרים השונים.

הספריה של לאה נאור בביתה
הספרייה של "לאה נאור" בכיתה


כשהילדים לא אהבו את הסוף של "המלחמה האיומה על החמאה" שכתב ד"ר סוס ותרגמה נאור, גיליתי להם סוד כמוס – גם היא לא אהבה את הסוף ולכן, כתבה "סוף מחתרתי". על העותק האישי שלה בבית היא כתבה בעיפרון סוף אחר לסיפור, אותו נהגה להקריא לילדיה וגם אנחנו זכינו להצצה ל"סוף המתוקן" ואהבנו אותו מאוד!

הסוף האלטרנטיבי למלחמה האיומה על החמאה
הסוף לסיפור "המלחמה האיומה על החמאה" גרסת לאה נאור


בעקבות כל יצירה שלמדנו חגגנו בכיתה – כך למשל הילדים בעקבות השיר "זרעים של מסטיק" דמיינו איזה עץ היה יוצא להם אם היו יכולים לשתול כל זרע שבעולם…
בעקבות השיר "מי אכל את הירח"? למדנו על מחזור הירח, איך זה שכל חודש הוא זורח ונגרע? ומה הקשר בין זה לבין אותיות הכתב ג' ו-ז'?
בעקבות השיר "הכל תלוי בכובע" למדנו על מקצועות שונים, שיחקנו משחקי תפקידים ולמדנו על סוגי כובעים בעקבותיהם גם "ביקרנו" בכמה מדינות בעולם...

פעילות בכובעים
פעילות בעקבות השיר "הכל תלוי בכובע"

ככל שהשבועות עברו, כך התרגשותם והתלהבותם של הילדים הלכה וגדלה. לכבוד יום הולדתה ה-82 של לאה הכנו לה אלבום, בו הילדים כתבו ברכות, איחולים וסיפרו לה איזה שיר או סיפור אהובים עליהם במיוחד.
היא התרגשה מאוד לקבל את שלל הברכות וכמובן שכתבה להם ברכה מרגשת בחזרה...

לאה קוראת את ברכות הילדים

לאה קוראת את הברכות שהכינו לה הילדים

היא נענתה בשמחה לבקשתי וכתבה לכל אחד מהילדים הקדשה אישית בספרה האהוב "זרעים של מסטיק".

הקדשה אישית ל-34 ספרים
הקדשה אישית על 34 ספרים!

מרגש ומעודד איך בזמן כל כך קצר אפשר להכניס לחייהם של הילדים דמויות איכותיות ומוערכות וכך- הפכה לאה נאור להיות גם גיבורת ילדותם של תלמידיי.
מה שהפתיע וריגש אותי במיוחד היה העובדה שהילדים מיוזמתם נכנסו לאתר של לאה, שלחו לה הודעות וכן, לא רק הם אלא גם תלמידים שלי משנים קודמות שזכרו את יום הולדתה!
בטוחה שגם אתם גדלתם על יוצרים ואמנים רבים אותם אתם מעריכים ומעריצים. מסתבר שאם אתם רוצים לחבב אותם ואת יצירותיהם על ילדכם כל שצריך הוא התלהבות וחשיפה לאותה אישיות – לחייה, יצירותיה ולסיבות שאתם כל כך מעריכים אותה.
מאחלת ללאה נאור יום הולדת שמח, בריאות והמשך יצירה משובחת!


ליאת